OPPIMISTEHTÄVÄ 4.

1a)

Tutuin sosiaalinen media on varmaankin Facebook. Sitä on tullut käytettyä useita vuosia. Se on helppo, mutta toisinaan turhan sekava sos.media. Facebook on hyvin viihdyttävä; siellä näet/kuulet tuttujen kuulumiset, helppo olla yhteydessä tuttuihin ja ylläpitää sosiaalisia yhteyksiä ilman, että tapaat kasvotusten.

Fb on myös hyvinkin hyödyllinen kanava. Esimerkkinä toimikoon tyttäreni muutto omaan asuntoon. Tarvitsimme mm. imuria. Laitoin yhteen suljettuu ryhmään ilmoituksen kyseistä tarpeesta ja kappas, kun sieltä otettiin yhteyttä ja tyttäreni sai imurin eräältä henkilöltä, jolla se oli tarpeettomana.

Samoin Fb:ssä toimii kierrättäminen hyvin. On mm. roskalavaa, apua ja iloa oululaisille, kaikenmaailman lasten vaatekierrätys juttuja, ym. ym ym. ryhmiä. On hienoa, että täälläkin internetin ihmeellisessä maailmassa on otettu huomioon ekologisuus. 

Monesti sosiaalisen median voima on todella suuri. On ilmoituksia kadonneista ihmisistä, eläimistä ja ym. Hyvinkin nopeasti tieto leviää ja monet ovat saaneet avun sos.median kautta. Toisinaan viranomaisekin käyttävät sos.mediaa apunaan.

Nuorten keskuudessa Fb on "menneen talven" juttuja. Muistan, kun Fb tuli ja sitä alettiin aktiivisesti käyttämään, niin ongelmiakin alkoi ilmaantua. Fb;ssä ja monissa muissakin somekanavissa alkoi nettikiusaaminen, joka jatkuu edelleen. Vaikka tähän ongelmaan on puututtukin, niin edelleen valitettavasti saamme kuulla ikäviä uutisia kuinka jonku elämä ja henkinen hyvivointi on pilattu. Samoin henkilön / asian "mustamaalaaminen" tapahtuu alta aikayksikön. Tämmöisillä kanavilla saamme nopeasti leviämään huonot asiat.

Loin tunnukset LinkedIn:iin. Koen, että se on enemmän asiapitoinen somekanava. Siellä voi hakea mm. töitä. Sieltä saat yritysten uusimpia tärkeitä tiedotteita, jotka ovat tarkoitettu aiakkaille. Voit valita alan / sivustot, joita seuraat. Itse valitsin mm. terveyteen ja  terveyteen liittyvien yritysten sivustoja.